tisdag 20 december 2011

Indisk Tomatsoppa med kikärtor och paprika (vegan)


Indisk Tomatsoppa med kikärtor och paprika (vegan)


1 gul lök
4-5 klyftor vitlök
1 burk tomater
2 buljongtärningar
1/2 matsked socker
2 msk curry
1 msk garam masala
5 dl vatten
1-2 msk tomatpurè
Chilipulver
1 msk vitvinsvinäger

Normännen älskar sin TORO tomatsoppa med makaroner. Det gör inte jag!
Men fan va gott det är med tomatsoppa.

Börja med att steka löken tills den är brun och mjuk, lägg den i en mixer med tomater och vitlök och kör den slät.
Häll lite olja i en varm kastrull och ha i curryn. Låt det brynas någon minut.
Häll i tomatblandningen, vattnet, vinägern och resten av kryddorna.
Koka under lock ca 5 min.
Häll i kikärtorna (jag använder färdigkokta på burk).
Och låt det koka under lock 10-15min.
Ha i tomatpurèn. Låt det koka ytterligare 5 min.
Skär paprika i bitar och ha i soppan prick innan servering.

Det är inget salt i receptet för jag tycker det räcker med buljongen som oftast består till 97% salt.

Jag använder ett hemmagjort currypulver som jag ska slänga upp recept på i framtiden. Men kör på curry/garam masala/chilipulver så blir ni nog nöjda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
spännande recept - saknas bara mängd på kikärtor och paprika?!
Hälsningar
Sonja

dooom foood sa...

Det har du helt rätt i. Ska fixa omgående.