lördag 26 november 2011

Världens bästa chili (Bönsalsa)


Världens Bästa chili

500g Köttfärs (nöt)
1 Burk tomater
2 Gula lökar
3 Chilifrukter
2 Paprikor
3 Stänger stångselleri
5-6 Vitlöksklyftor
Tomatpuré

Kryddor
Kanel, chilipulver, torkad basilika, vitvinsvinäger, honung, liquid smoke, soja, svartpeppar, spiskummin, lagerblad

Rosta paprikor och chili i ugnen på 300°C grill funktion. Tänk på att chilin absolut inte behöver lika lång tid som paprikan.
När chilin börjar få färg tar du ut den och lägger den till sidan.
Paprikan ska bli helt svart, ta ut den och kyl den i kallt vatten. Skala! Hacka den riktigt riktigt fint, nästan så den blir som mos. Lägg till sidan.

Hacka stångsellerin smått
Hacka lök

Lägg den rostade chilin med skal i en matberedare/stavmixer tillsammans med tomaterna och vitlöken och kör på för fullt.

Fräs lök och köttfärs, lägg över i en kastrull (med lock). Släng i sellerin och paprikan och rör om.

Häll i tomatsåsen och lika mycket vatten som tomatsås (ca 4,5dl tippar jag).

Låt koka upp.

Nu är det dags för kryddorna och det är ju gott med kryddor.


2 tsk Kanel
1 tsk Torkad basilika
2 tsk Liquid smoke
1 msk Soja
1 msk Spiskummin
2 Lagerblad
2 msk Tomatpuré
½ dl Vitvinsvinäger

Chili och svartpeppar efter smak, har nog ca 1 msk chilipulver i min.

Man kan väl säga så här. Om du inte får ont i skithålet dagen efter du har ätit den här chilin, har du använt för lite chili.

Låt den koka under lock i minst 1 timma, jag rekommenderar 2. Rör om så det inte bränns. Koka utan lock om den blir för blöt
Smaka av med honung, paprikan gör den ganska söt så ta det lugnt, ca 1 msk.

Liquid smoke kan absolut bytas ut mot chipotle (vilket jag hade gjort om jag hade haft några).

Angående valet av kött. Det verkar gå någon trend i Sverige att chili måste göras på högrev och absolut inget annat får användas i en autentisk chili.
Nu är ju det givetvis bara massa skitsnack i vanlig ordning, chili lagas i stort sett på vilket kött som helst. Använd högrev om ni vill.
Jag gillar chili på färs. Har planer om att göra en kyckling chili i framtiden.

Hoppas jag inte glömt något och att ni fattar vad jag skriver, man är ju inte direkt Hunter S. Thompson.

“I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.”
― Hunter S. Thompson

Bönsalsa

1 Burk svarta bönor (eller några andra bönnor du gillar)
2 Tomater
1 Liten burk majs
1 Rödlök
1 Chili
1 Lime
1 Knippe färsk koriander
Salt och Peppar


Hacka grönsakerna, skölj bönorna och majsen blanda i en skål pressa över limen, blanda i koriander.
Smaka av med salt och peppar

Ät krubbet med nachos eller grädda lite tortillas.

Vetetortillas

4 dl Mjöl
1 tsk Bakpulver
½ tsk Salt
2 msk Olja (går att skippa)
1 ½ dl Vatten

Blanda mjöl, salt och bakpulver, ha sedan i olja och vatten och rör tills det blir en deg. Knåda degen i ca 5 min.

Låt degen stå under en fuktig handduk i ca 20 min.
Dela degen i 8-10 bitar.
Kavla ut varje bit på mjölat bord, till 2-3 mm tjocklek.
Grädda skiten i stekpanna, ca 2-3 min per sida.

Inga kommentarer: